 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     ghasemi M,  Rezaei A. Investigation the effect of education based on need prevention of fall on instrumental activity of daily living in elderly ..  Journal title 2017; 4 (1) :59-70
URL: 
http://jgn.medilam.ac.ir/article-1-228-fa.html   
                    
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                     ، ghasemi.nursw@gmail.com
                    
                    
                    چکیده:       (6622 مشاهده)
                    
                    
                    مقدمه و هدف: سقوط در بین سالمندان از اهمیت زیادی برخوردار است. حتی اگر اسیب فیزیکی جدی رخ ندهد می تواند باعث ترس از سقوط مجدد شود و در نتیجه باعث کاهش فعالیت های ابزاری روزمره زندگی شود. به همین دلیل پیشگیری از سقوط امری ضروری است. بنابراین مطالعه ی حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر نیاز پیشگیری از سقوط بر فعالیت های ابزاری روزمره زندگی سالمندان انجام شده است.
مواد و روش ها: این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی بود. جامعه ی آماری این مطالعه سالمندان 60 سال و بالاتر مراجعه کننده به مراکز سلامت شهر اصفهان در سال 1393 بودند. برای گردآوری داده ها تعداد 60 نفر از سالمندان به شیوه ی نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ی فعالیت های ابزاری روزمره زندگی بود. اطلاعات به دست آمده با استفاده از spss  19 و آزمون های توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
 یافته ها: نتایج نشان داد که اختلاف معناداری بین میانگین نمره ی فعالیت های ابزاری روزمره زندگی در گروه مداخله قبل,  بلافاصله بعد و یک ماه بعد از مداخله وجود دارد (10.9, 14.7, 14.5). همچنین تفاوت معنی داری بین سه زمان در گروه کنترل وجود ندارد (میانگین:11.1)
 نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه, برنامه های پیشگیری از سقوط  در سالمندان باعث بهبود فعالیت های ابزاری روزمره زندگی می شود، لذا توصیه می شود کارکنان بهداشتی برنامه ی آموزشی پیشگیری از سقوط را به سالمندان آموزش دهند.
 
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1396/5/10 | پذیرش: 1396/8/28 | انتشار: 1396/9/25