fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
5
2
online
1
fulltext
fa
مقایسه استرس ادراک شده و عدم تحمل بلاتکلیفی در سالمندان مقیم آسایشگاه و سالمندانی که با خانواده زندگی میکنند.
Comparison of perceived stress and intolerance of uncertainty among elderly residents of the sanatorium and the elderly living with the family.
مقدمه و هدف: سالمندی در دنیای امروز از مهمترین دغدغهها به شمار میرود. با توجه به افزایش شمار سالمندان و به تبع آن سالمندان ساکن آسایشگاه، توجه به سلامت آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف این پژوهش، مقایسه استرس ادراک شده و عدم تحمل بلاتکلیفی در سالمندان مقیم آسایشگاه و سالمندانی که با خانواده زندگی میکنند، در شهر مشهد است.
مواد و روش ها: پژوهش توصیفی و از نوع علی مقایسه ای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه سالمندان مقیم آسایشگاه و سالمندانی که با خانواده زندگی میکنند است. نمونه مورد بررسی نیز شامل 50 نفر از هر گروه بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها از مقیاس استرس ادراک شده کوهن و همکاران (1983) و پرسشنامه عدم تحمل بلاتکلیفی (IUS) فریستن و همکاران (1994) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از میانگین، واریانس، تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین استرس ادراک شده و عدم تحمل بلاتکلیفی در سالمندان مقیم آسایشگاه و سالمندانی که با خانواده زندگی میکنند تفاوت وجود دارد و سالمندان مقیم آسایشگاه استرس ادراک شده و عدم تحمل بلاتکلیفی بیشتری را تجربه میکنند.
نتیجه گیری: توجه هرچه بیشتر به اوضاع سالمندان مقیم آسایشگاه، ضروری به نظر می رسد.
Introduction and purpose: Nowadays aging arising is considered as one of the most important concerns, the increasing number of elderly and consequently the institutionalized elderly it is important to paid more attention to their health. The aim of study was to Comparison of perceived stress and intolerance of uncertainty among elderly residents of the sanatorium and the elderly living with the family in Mashhad city.
Materials and Methods: The research is descriptive and causal-comparative.
Statistical population of the study consisted of all the elderly residents of the sanatorium and all the elderly living with the family. The sample included 50 people from each group who were selected by available sampling method. Data collection based on questionnaire scores: Perceived stress scale (cohen et al,1983) and Intolerance of uncertainty scale (IUS) (freeston et al,1994). For analysis of data average, variance and Multivariate analysis of variance were used.
Findings: The results of the study demonstrated that there is difference in perceived stress and intolerance of uncertainty among elderly residents of the sanatorium and the elderly living with the family and elderly residents of the sanatorium experienced more perceived stress and intolerance of uncertainty.
Conclusion: It is necessary to pay more attention to the conditions of the elderly living in the sanatorium
perceived stress, intolerance of uncertainty, elderly, sanatorium
استرس ادراک شده, عدم تحمل بلاتکلیفی, سالمندان, آسایشگاه سالمندان
9
18
http://jgn.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-432-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/02/9
1397/11/20
2019/02/26
1397/12/7
Aida
nosrattalab
آیدا
نصرت طلب
Aidanosrattalab@yahoo.com
0031947532846004727
0031947532846004727
No
roya
kochak entezar
رویا
کوچک انتظار
Roy.Kochak_Entezar@iauctb.ac.ir
0031947532846004728
0031947532846004728
No
parvaneh
ghodsi
پروانه
قدسی
Elham_ghodsi@yahoo.com
0031947532846004729
0031947532846004729
No
sima
karbasian
سیما
کرباسیان
simakarbasian@yahoo.com
0031947532846004730
0031947532846004730
Yes
fa
بررسی ارتباط حمایت اجتماعی و میزان رضایت مندی از زندگی سالمندان جنوب غرب خوزستان
Relationship between Social Support and Life Satisfaction among Elderly in South west of Khuzestan
مقدمه وهدف: نیاز به حمایت های اجتماعی سالمندان، با توجه به اینکه بخش اعظم توانایی خود را در اداره امور زندگی از دست داده و درجاتی از ناکامی و نا امیدی را تجربه می کنند، از جایگاه ویژه ای برخوردار است. بنابراین لزوم توجه عواملی همچون حمایت اجتماعی و تأثیر آن بر رضایتمندی این قشر آسیب پذیر امری ضروری به نظر می رسد.
در این پژوهش برآن شدیم که به بررسی ارتباط حمایت اجتماعی و میزان رضایتمندی از زندگی سالمندان جنوب غرب خوزستان بپردازیم.
مواد و روش ها:در این پژوهش توصیفی تحلیلی، 392 نفر از سالمندان ساکن شهر آبادان و خرمشهر که دارای معیار های ورود به مطالعه بودند از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب و میزان حمایت اجتماعی از طریق پرسشنامه حمایت اجتماعی واکس و میزان رضایتمندی از زندگی، از پرسشنامه رضایت از زندگی داینر، بررسی شد. اطلاعات پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار 21spss تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها:میانگین رضایت از زندگی این افراد 07/1± 56/4 و میانگین حمایت اجتماعی آنها 32/0± 04/3 است. یعنی هر دو بیشتر از حد متوسط و به سمت خوب است. رضایت زندگی با حمایت اجتماعی و با تک تک زیر مقیاس های حمایت اجتماعی همبستگی معنادار دارد(P<0/005). میزان همبستگی رضایت از زندگی با حمایت اجتماعی به شدت 324/0 است.
نتیجه گیری:با توجه به ارتباط ابعاد مختلف حمایت اجتماعی بر ابعاد مختلف زندگی که در نتایج اشاره شد، حمایت اجتماعی را می توان به عنوان یک مؤلفه اثرگذار بر سلامت روانی و روحیه سالمندان در نظر گرفت و به عنوان یک سرمایه اجتماعی در راستای پویایی و بهبود کیفیت زندگی و روحیه سالمندان مورد توجه قرار داد.
Introduction and purpose:The need for social support, especially in the elderly who has less physical and mental health, has a special place, given that he has lost much of his ability to manage his life and experience some degree of frustration. Therefore, it is necessary to pay attention to factors such as social support and its impact on the satisfaction of this vulnerable stratum.
In this study, we decided to examine the relationship between social support and life satisfaction in southwestern Khuzestan
Methods & Materials:In this descriptive-analytical study, all elderly people living in Abadan and Khorramshahr who had inclusion criteria were selected through available sampling.
Measurement instruments were Vaux social support questionnaire (SS-A) and Diener life satisfaction questionnaire. Data were analyzed using spss-21 software.
Findings:In this research, 392 elderly respondents answered the questionnaire. The mean life satisfaction of these people was 4/56 ± 1.07 and the mean social support was 3/04 ± 0/32. Life satisfaction has a significant correlation with social support and with a single subscale of social support (P <0/005). The correlation between life satisfaction and social support is strongly estimated to be 0/324.
Conclusions:Considering all of the above, social support as a factor affecting mental health and morale of the elderly can be considered as a cheap resource and as a social capital in line with the dynamics and improvement of quality of life and the spirits of the elderly.
Aging, Social support, Life satisfaction
سالمندی, حمایت اجتماعی, رضایت مندی
19
27
http://jgn.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-449-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/02/92019/02/9
1397/11/20
2019/02/262019/03/6
1397/12/15
saeedeh
elhami
abadan faculty of medical sciences
سعیده
الهامی
s_elhami@yahoo.com
0031947532846004731
0031947532846004731
No
دانشکده علوم پزشکی آبادان
Mohammad
Mahboubi
abadan faculty of medical sciences
محمد
محبوبی
mm59m@yahoo.com
0031947532846004732
0031947532846004732
No
دانشکده علوم پزشکی آبادان
samaneh
Naemi
abadan faculty of medical sciences
سمانه
نعیمی
samanehnaeimi1377@gmail.com
0031947532846004733
0031947532846004733
Yes
دانشکده علوم پزشکی آبادان
Hojat
Zare hoshyary khah
school of nursing and midwifery
حجت
ذره هوشیاری خواه
mrhzkh@yahoo.com
0031947532846004734
0031947532846004734
No
دانشکده پرستاری و مامایی
Mohsen
Malehi
abadan faculty of medical sciences
محسن
ملکی
mr.maleki.mohsen@gmail.com
0031947532846004735
0031947532846004735
No
دانشکده علوم پزشکی آبادان
Nadia
Mahdavi
abadan faculty of medical sciences
نادیا
مهدوی
nadiamahdavi2462@gmail.com
0031947532846004736
0031947532846004736
No
دانشکده علوم پزشکی آبادان
Ali
Tahery
abadan faculty of medical sciences
علی
طاهری
havash6@yahoo.com
0031947532846004737
0031947532846004737
No
دانشکده علوم پزشکی آبادان
fa
نامه به سردبیر: موانع عملکرد مبتنی بر شواهد در میان پرستاران ایرانی
Letter to the Editor: Barriers Associated With Evidence Based Practice among Nurses in Iran
مقاله نامه به سردبیر می باشد
مقاله نامه به سردبیر می باشد
Barriers Associated With Evidence Based Practice, Nurses
موانع عملکرد مبتنی بر شواهد
28
32
http://jgn.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-442-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/02/92019/02/92019/01/30
1397/11/10
2019/02/262019/03/62019/03/6
1397/12/15
Abdollah
Khorrami Markani
khoy University
عبدلله
خرمی مارکانی
khorami.abdolah@gmail.com
0031947532846004738
0031947532846004738
No
دانشگاه علوم پزشکی خوی
Elham
Amiri
Tabriz University
الهام
امیری
eamiri1363@gmail.com
0031947532846004739
0031947532846004739
Yes
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
fa
بررسی تأثیر آموزش بهداشت روان بر ارتقاء سلامت روان و کیفیت زندگی معلمان سالمند
The effect of mental health education on mental health Promotion and quality of life of elderly teachers
مقدمه و هدف :جمعیت سالمندی با سرعت چشمگیری در سراسر دنیا در حال افزایش است و حفظ سلامت روان و کیفیت زندگی سالمندان از امور مهم و اساسی میباشد. مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش بهداشت روان بر ارتقای سلامت روان و کیفیت زندگی معلمان سالمند صورت گرفت.
مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی دوگروهی از نوع پیشآزمون - پسآزمون بود که بر روی 84 معلم بازنشسته انجام شد برای گروه آزمون برنامهای آموزشی پنج جلسه آموزشی برگزار گردید پرسشنامههای مشخصات دموگرافیک، کیفیت زندگی و سلامت عمومی بهصورت خودگزارش دهی تکمیل شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS ویرایش 16 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: براساس یافتهها میانگین سلامت روان گروه آزمون و کنترل پیش از مداخله تفاوت معناداری نداشت (41/0=P)؛ اما میانگین پس از برنامه آموزش بهداشت روان تفاوت معناداری داشت (0001/0=P). میانگین نمره کیفیت زندگی گروه آزمون و کنترل قبل از مداخله تفاوت معناداری نداشت (52/0=P) اما م پس از برنامه آموزش بهداشت روان تفاوت معناداری بود (01/0=P) .
نتیجهگیری: یافتههای این مطالعه تأثیر مثبت برنامههای آموزشی سلامت روان را بر وضعیت سلامت روان و کیفیت زندگی سالمندان نشان میدهد. لذا استفاده ازاینرویکرد آموزشی جهت بهبود و ارتقاء سلامت روان و کیفیت زندگی پیشنهاد میشود.
Introduction and purpose:Older people are a rapidly growing in worldwide. It is important to maintain the mental health and quality of life of the elderly. This study aimed to determine the effect of mental health education on promoting mental health and quality of life in older teachers.
Materials and Methods: This quasi-experimental study was performed on 84 retired teachers. The experimental group received five sessions of training. Demographic characteristics, quality of life and general health questionnaires were completed by self-report. Data were analyzed using SPSS 16 software.
Findings:: According to the finding of mental health, Pre-test in experimental and control group had no significant difference (P = 0.41). But the after mental health education was significantly different (P = 0.0001).The mean score of quality of life in the experimental and the control group was not significantly different (P = 0.52). There). But the after mental health education was significantly different (P = 0.0001).
Conclusion:The findings of this study show the positive impact of mental health education programs on mental health status and quality of life in the elderly. Therefore, using this educational approach is suggested to improve and promote mental health and quality of life
Mental Health Education, Mental Health, Quality of Life, Teacher, Elderly
آموزش بهداشت روان, سلامت روان, کیفیت زندگی, معلم, سالمند
33
44
http://jgn.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-440-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/02/92019/02/92019/01/302019/01/27
1397/11/7
2019/02/262019/03/62019/03/62019/03/6
1397/12/15
marziye
zare
Shahid Sadoughi University of Medical Sciences and Health Services
مرضیه
زارع مهرجردی
parastarzare@gmail.com
0031947532846004740
0031947532846004740
No
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی
zohre
khavari
Shahid Sadoughi University of Medical Sciences and Health Services
زهره
خاوری
Khavaryz394@gmial.com
0031947532846004741
0031947532846004741
No
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی
arefeh
dehghani
Shahid Sadoughi University of Medical Sciences and Health Services
عارفه
دهقانی
arefeh.dt40@gmail.com
0031947532846004742
0031947532846004742
No
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی
khadijeh
nasiriani
Shahid Sadoughi University of Medical Sciences and Health Services
خدیجه
نصیریانی
nasiriani@gmail.com
0031947532846004743
0031947532846004743
Yes
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی
fa
بررسی تأثیر مداخله تکلیف دوگانه و نوع کانون توجه بر تعادل سالمندان شهر اهواز در سال 1397
Effectiveness of Dual Task and Focus of Attention Intervention on Balance in Elderly people of Ahvaz in 2019
مقدمه و هدف: توانایی سالمندان در حفظ تعادل با انجام فعالیت شناختی تغییر میکند. با توجه به اهمیت شناخت ماهیت اختلال تعادل در سالمندان و اهمیت دستورات کلامی در توانبخشی اینگونه اختلالات، هدف این تحقیق بررسی تأثیر مداخله تکلیف دوگانه و نوع کانون توجه بر تعادل سالمندان شهر اهواز میباشد.
مواد و روش ها: روش تحقیق نیمه تجربی و ازلحاظ هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری، سالمندان مرد سرای صالحین شهر اهواز در سال 1397 بودند. 40 نفر به روش در دسترس انتخاب شدند. ابتدا پیشآزمون تعادل ایستا و پویا گرفته شد. شرکتکنندگان بهصورت تصادفی در چهار گروه 10 نفره تکلیف دوگانه، توجه درونی، توجه بیرونی و کنترل قرار گرفتند. مداخله در 3 روز پیاپی انجام شد. گروه تکلیف دوگانه در حین اجرای تعادل ایستا و پویا، تکلیف ثانویه شناختی انجام میداد. گروه توجه درونی در حین اجرا به پاهای خود تمرکز میکردند. گروه توجه بیرونی در حین اجرای تعادل پویا به انتهای مسیر تمرکز کرده و در تعادل ایستا توجه خود را به فاصله 3 متری معطوف میکردند. یک ساعت پس از پایان مرحله تمرینی، پسآزمون گرفته شد. تجزیهوتحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس یکراهه و با نرمافزار spss نسخه 22 انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که در ویژگیهای دموگرافیک گروهها با هم تفاوت آماری معناداری ندارند (05/0<P). در مرحله پیشآزمون بین گروهها تفاوت آماری معناداری وجود ندارد (05/0<P) ولی در پسآزمون هم در تعادل ایستا و هم تعادل پویا بین گروهها تفاوت معنادار وجود دارد (05/0>P).
نتیجه گیری: نتایج حاصل از اجرای این تحقیق مؤید این بود که تمرینات دستورالعمل کانون توجه درونی باعث تضعیف تعادل ایستا و پویا میشود. تمرینات دستورالعمل کانون توجه بیرونی باعث بهبود تعادل ایستا و پویا میشود و دستورالعمل توجه تکلیف دوگانه موجب بهبود تعادل ایستا در سالمندان میشود ولی اثر تضعیفی بر روی تعادل پویای سالمندان دارد.
Introduction and purpose: The ability of the elderly to maintain balance during cognitive activity changes. Given the importance of recognizing the nature of the balance disorder among the elderly and the importance of verbal commands in rehabilitating such disorders, the purpose of this study was to investigate the Effectiveness of Dual Task and Focus of Attention Intervention on Balance in Elderly in Ahvaz.
Materials and Method: The research method is semi-experimental and applied in terms of purpose. The statistical population was the elderly men of Salehin House in Ahvaz in 1397. 40 people were selected by available method. First, a static and dynamic equilibrium test was taken. Participants were randomly assigned to four groups of 10: dual task, internal attention, external attention, and control. The intervention was performed for 3 consecutive days. The dual task group performed a cognitive secondary task while performing a static and dynamic balance. The inner focus group focused on their feet during the performance. While performing the dynamic balance, the external focus group focused on the end of the path and focused on the static balance at a distance of 3 meters. An hour after the end of the training phase, the post-test was taken. Data analysis was performed using the statistical analysis of one-way variance analysis with SPSS software version 22.
Findings: The results showed that the groups did not differ in demographic characteristics (P <0.05). In the pre-test phase, there is no significant difference between groups (P <0.05), but in the post-test period, there is a significant difference between groups in both static and dynamic equilibrium (P <0.05).
Conclusion: The results of this study confirmed that the exercises of the instruction of the focus of internal attention weaken the static and dynamic balance. Exercises of the external focus guide improve static and dynamic balance, and the dual task attention guideline improves static balance in the elderly, but has a weakening effect on the dynamic balance of the elderly.
balance, elderly, attention, dual task
تعادل, سالمند, توجه, تکلیف دوگانه
45
57
http://jgn.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-437-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/02/92019/02/92019/01/302019/01/272019/02/9
1397/11/20
2019/02/262019/03/62019/03/62019/03/62019/03/6
1397/12/15
Ali Asghar
Arastoo
Jundishapur University of Medical Sciences
علی اصغر
ارسطو
aaarastou@ajums.ac.ir
0031947532846004744
0031947532846004744
No
دانشگاه جندی شاپور
Shahla
Zahednejad
Jundishapur University of Medical Sciences
شهلا
زاهدنژاد
parisa1362@gmail.com
0031947532846004745
0031947532846004745
Yes
دانشگاه جندی شاپور
Nasrin
Teymori
Farhangian University
نسرین
تیموری
parisab132@gmail.com
0031947532846004746
0031947532846004746
No
دانشگاه فرهنگیان
Nasim
Abdali
Farhangian University
نسیم
ابدالی
parisab1 362@gmail.com
0031947532846004747
0031947532846004747
No
دانشگاه فرهنگیان
Sajad
Parsaei
Shahid Chamran University of Ahvaz
سجاد
پارسایی
sajadparsaei93@gmail.com
0031947532846004748
0031947532846004748
No
دانشگاه شهید چمران اهواز
fa
پیشبینی افسردگی دانشجویان پرستاری بر اساس اضطراب سلامتی و مولفههای نگرش ناکارآمد
Predicting Depression Among Nursing Students Based On Health Anxity And Dysfunctional Attitude Component
مقدمه و هدف: اضطراب سلامت و نگرش ناکارآمد به عنوان عوامل مهم ایجاد و تشدید آسیب های روانی، حائز اهمیت هستند. هدف پژوهش حاضر پیش بینی افسردگی دانشجویان پرستاری بر اساس اضطراب سلامتی و مولفه های نگرش ناکارآمد می باشد.
مواد و روش ها: جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران ونمونه شامل 150نفر از این دانشجویان بود که با روش نمونه گیری خوشه ای تک مرحله ای انتخاب شدند و سه پرسشنامه افسردگی، اضطراب سلامتی و نگرش ناکارآمد را تکمیل نمودند. داده ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین افسردگی و اضطراب سلامتی ، نگرش ناکارآمد، مولفه کمال گرایی و مولفه نیاز به تایید اجتماعی رابطه ی منفی معناداری وجود دارد. اما اضطراب سلامتی بیشترین سهم را (330/0 Beta= ) در تبیین واریانس افسردگی دارا می باشد و می تواند پیش بینی کننده ی مثبت افسردگی باشد.
نتیجه گیری: بنابراین می توان گفت که مجموعا اضطراب سلامتی و نگرانی پیرامون سلامت و همچنین نگرش های ناکارآمد در پرستاران می تواند باعث ایجاد و ارتقای افسردگی در آنها شود. بنابراین برای پیشگیری از افسردگی در پرستاران می توان با مداخلات مناسب در زمینه کاهش اضطراب سلامتی و نگرش های ناکارآمد اقدام کرد.
Introduction and purpose: Health anxiety and dysfunctional attitudes are important factors in causing and exacerbating psychological trauma. The purpose of the present study was to predict nursing students' depression based on health anxiety and dysfunctional attitude components.
Materials and Methods: The statistical population of this study included nursing students of Tehran University of Medical Sciences and the sample consisted of 150 students who were selected by single-stage cluster sampling method and three questionnaires of depression, health anxiety and dysfunctional attitude. data using Pearson correlation and multiple regression analysis were analyzed simultaneously.
Findings: Results showed that depression and anxiety Health, dysfunctional attitudes, components of perfectionism and social factors need to confirm there is a significant negative relationship. but health anxiety has the largest share (Beta = 0.330) in explaining the variance of depression and can be a positive predictor of depression.
Conclusion: Therefore, it can be said that overall health anxiety and health concerns as well as dysfunctional attitudes in nurses can cause and promote depression in them. Therefore, it is possible to prevent depression in nurses with appropriate interventions to reduce health anxiety and dysfunctional attitudes.
Depression, Health anxiety, Dysfunctional Attitude.
افسردگی, اضطراب سلامتی, نگرش ناکارآمد
58
67
http://jgn.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-443-2&slc_lang=fa&sid=1
2019/02/92019/02/92019/01/302019/01/272019/02/92019/02/9
1397/11/20
2019/02/262019/03/62019/03/62019/03/62019/03/62019/03/6
1397/12/15
maryam
zabihi jalali zavareh
Kashan University
مریم
ذبیحی جلالی زواره
m.zabihi326@gmail.com
0031947532846004749
0031947532846004749
No
دانشگاه کاشان
fariborz
sedigh arfaee
Kashan University
فریبرز
صدیق ارفعی
fsa@kashanu.ac.ir
0031947532846004750
0031947532846004750
Yes
دانشگاه کاشان
elahe
zabihi jalali zavareh
allame tabatabaie univercity
الهه
ذبیحی جلالی زواره
e.zabihi1371@gmail.com
0031947532846004751
0031947532846004751
No
دانشگاه علامه طباطبائی