Journal title
عنوان نشریه
Journal of Geriatric Nursing
Literature & Humanities
http://jgn.medilam.ac.ir
1
admin
doi
fa
jalali
1401
1
1
gregorian
2022
4
1
8
3
online
1
fulltext
fa
بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای خودکنترلی هیجانی بر خودارزشمندی و تابآوری در سالمندان کرج
Evaluation of the Effectiveness of Emotional Self-Control Skills Training on Self-Esteem and Resilience in the Elderly of Karaj
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای خودکنترلی هیجانی بر خودارزشمندی و تابآوری در سالمندان کرج انجام شد. پژوهش حاضر در قالب یک طرح نیمه آزمایشی 40 نفر از سالمندان خانه سالمندان کرج از میان کلیه سالمندان شهرستان کرج که در خانه سالمندان در پاییز و زمستان 1399 اقامت داشتند، به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و در دو گروه آموزش مهارتهای خودکنترلی هیجانی و گروه کنترل قرار گرفتند. با استفاده از یک طرح آزمایشی پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل، گروه آزمایش آموزش مهارتهای خودکنترلی هیجانی طی 8 جلسه 1 تا 5/1 ساعته تحت آموزش قرار گرفتند، در حالی که در این مدت گروه کنترل هیچ مداخله­ای را دریافت نکردند. هر دو گروه در پیش­آزمون و پس­آزمون با استفاده از پرسشنامه خودارزشمندی <span dir="LTR">CSWS</span> توسط کروکر و همکاران (2003) و مقیاس تابآوری کانر- دیویدسون (2003) مورد ارزیابی قرار گرفتند و نتایج با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیری تحلیل شد. یافته­ها نشان داد، آموزش مهارتهای خودکنترلی هیجانی بر افزایش تابآوری سالمندان کرج تأثیر داشته است. با در نظر گرفتن مجذور اِتا، میتوان گفت که 7/85 درصد این تغییرات ناشی از تأثیر مداخله یا آموزش مهارتهای خودکنترلی هیجانی بوده است، همچنین، با در نظر گرفتن مجذور اِتا، میتوان گفت که حدود 77 درصد این تغییرات ناشی از تأثیر مداخله یا آموزش مهارتهای خودکنترلی هیجانی بر تابآوری بوده است و با توجه به اثربخشی این رویکرد بر میزان خودارزشمندی و تابآوری میتوان از این درمان برای این افراد استفاده کرد.
The aim of this study was to investigate the effectiveness of emotional self-control skills training on self-esteem and resilience in the elderly of Karaj. The present study was a quasi-experimental design of 40 elderly people in Karaj nursing home from all elderly people in Karaj who were staying in a nursing home in autumn and winter of 1399, selected by random sampling method in two groups of emotional self-control skills training and control group Were located. Using a pre-test-post-test experimental design with a control group, the experimental group was trained in emotional self-control skills training in 8 sessions of 1 to 1.5 hours, while the control group did not intervene during this period. Did not receive. Both groups were assessed in pre-test and post-test using the CSWS self-assessment questionnaire by Crocker et al. (2003) and the Connor-Davidson resilience scale (2003) and the results were analyzed using multivariate analysis of covariance. The results showed that the training of emotional self-control skills had an effect on increasing the resilience of the elderly in Karaj. Considering the ETA square, it can be said that 85.7% of these changes were due to the effect of intervention or training of emotional self-control skills. Also, considering the ETA square, it can be said that about 77% of these changes were due to the effect of intervention or Emotional self-control skills training has been on resilience and due to the effectiveness of this approach on self-esteem and resilience, this treatment can be used for these people<span dir="RTL">.</span>
خودکنترلی هیجانی، خودارزشمندی، تابآوری، سالمندان
Emotional self-control, Self-worth, Resilience, Elderly
0
0
http://jgn.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-260-3&slc_lang=fa&sid=1
Shima
Heydari
شیما
حیدری
n.zamani1367@yahoo.com
10031947532846004555
10031947532846004555
Yes
Department of Psychology, Payame Noor University
کارشناس ارشد روانشناسی پیام نور ایران
Giti
Hemmati Rad
گیتی
همتی راد
n.zamani1367@yahoo.com
10031947532846004556
10031947532846004556
No
Associate Professor, Department of Psychology, Payame Noor University
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور ایران