Journal title
عنوان نشریه
Journal of Geriatric Nursing
Literature & Humanities
http://jgn.medilam.ac.ir
1
admin
doi
fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
5
2
online
1
fulltext
fa
بررسی تأثیر مداخله تکلیف دوگانه و نوع کانون توجه بر تعادل سالمندان شهر اهواز در سال 1397
Effectiveness of Dual Task and Focus of Attention Intervention on Balance in Elderly people of Ahvaz in 2019
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong>مقدمه و هدف</strong>: توانایی سالمندان در حفظ تعادل با انجام فعالیت شناختی تغییر می­کند. با توجه به اهمیت شناخت ماهیت اختلال تعادل در سالمندان و اهمیت دستورات کلامی در توانبخشی اینگونه اختلالات، هدف این تحقیق بررسی تأثیر مداخله تکلیف دوگانه و نوع کانون توجه بر تعادل سالمندان شهر اهواز میباشد.<br>
<strong>مواد و روش ­ها</strong>: روش تحقیق نیمه تجربی و ازلحاظ هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری، سالمندان مرد سرای صالحین شهر اهواز در سال 1397 بودند. 40 نفر به روش در دسترس انتخاب شدند. ابتدا پیشآزمون تعادل ایستا و پویا گرفته شد. شرکت­کنندگان بهصورت تصادفی در چهار گروه 10 نفره تکلیف دوگانه، توجه درونی، توجه بیرونی و کنترل قرار گرفتند. مداخله در 3 روز پیاپی انجام شد. گروه تکلیف دوگانه در حین اجرای تعادل ایستا و پویا، تکلیف ثانویه شناختی انجام می­داد. گروه توجه درونی در حین اجرا به پاهای خود تمرکز می­کردند. گروه توجه بیرونی در حین اجرای تعادل پویا به انتهای مسیر تمرکز کرده و در تعادل ایستا توجه خود را به فاصله 3 متری معطوف می­کردند. یک ساعت پس از پایان مرحله تمرینی، پسآزمون گرفته شد. تجزیهوتحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس یک­راهه و با نرم­افزار <span dir="LTR">spss</span> نسخه 22 انجام شد.<br>
<strong>یافته­ ها</strong>: نتایج نشان داد که در ویژگی­های دموگرافیک گروه­ها با هم تفاوت آماری معناداری ندارند (05/0<<span dir="LTR">P</span>). در مرحله پیش­آزمون بین گروه­ها تفاوت آماری معناداری وجود ندارد (05/0<<span dir="LTR">P</span>) ولی در پس­آزمون هم در تعادل ایستا و هم تعادل پویا بین گروه­ها تفاوت معنادار وجود دارد (05/0><span dir="LTR">P</span>).<br>
<strong>نتیجه ­گیری</strong>: نتایج حاصل از اجرای این تحقیق مؤید این بود که تمرینات دستورالعمل کانون توجه درونی باعث تضعیف تعادل ایستا و پویا می­شود. تمرینات دستورالعمل کانون توجه بیرونی باعث بهبود تعادل ایستا و پویا می­شود و دستورالعمل توجه تکلیف دوگانه موجب بهبود تعادل ایستا در سالمندان می­شود ولی اثر تضعیفی بر روی تعادل پویای سالمندان دارد.<span dir="LTR"></span><br>
<span dir="LTR"></span><br>
<span dir="LTR"></span></div>
<strong>Introduction and purpose</strong>: The ability of the elderly to maintain balance during cognitive activity changes. Given the importance of recognizing the nature of the balance disorder among the elderly and the importance of verbal commands in rehabilitating such disorders, the purpose of this study was to investigate the Effectiveness of Dual Task and Focus of Attention Intervention on Balance in Elderly in Ahvaz.<br>
<strong>Materials and Method</strong>: The research method is semi-experimental and applied in terms of purpose. The statistical population was the elderly men of Salehin House in Ahvaz in 1397. 40 people were selected by available method. First, a static and dynamic equilibrium test was taken. Participants were randomly assigned to four groups of 10: dual task, internal attention, external attention, and control. The intervention was performed for 3 consecutive days. The dual task group performed a cognitive secondary task while performing a static and dynamic balance. The inner focus group focused on their feet during the performance. While performing the dynamic balance, the external focus group focused on the end of the path and focused on the static balance at a distance of 3 meters. An hour after the end of the training phase, the post-test was taken. Data analysis was performed using the statistical analysis of one-way variance analysis with SPSS software version 22.<br>
<strong>Findings</strong>: The results showed that the groups did not differ in demographic characteristics (P <0.05). In the pre-test phase, there is no significant difference between groups (P <0.05), but in the post-test period, there is a significant difference between groups in both static and dynamic equilibrium (P <0.05).<br>
<strong>Conclusion</strong>: The results of this study confirmed that the exercises of the instruction of the focus of internal attention weaken the static and dynamic balance. Exercises of the external focus guide improve static and dynamic balance, and the dual task attention guideline improves static balance in the elderly, but has a weakening effect on the dynamic balance of the elderly.<span dir="RTL"></span><br>
<br>
<span dir="RTL"></span>
تعادل, سالمند, توجه, تکلیف دوگانه
balance, elderly, attention, dual task
45
57
http://jgn.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-437-1&slc_lang=fa&sid=1
Ali Asghar
Arastoo
علی اصغر
ارسطو
aaarastou@ajums.ac.ir
10031947532846004744
10031947532846004744
No
Jundishapur University of Medical Sciences
دانشگاه جندی شاپور
Shahla
Zahednejad
شهلا
زاهدنژاد
parisa1362@gmail.com
10031947532846004745
10031947532846004745
Yes
Jundishapur University of Medical Sciences
دانشگاه جندی شاپور
Nasrin
Teymori
نسرین
تیموری
parisab132@gmail.com
10031947532846004746
10031947532846004746
No
Farhangian University
دانشگاه فرهنگیان
Nasim
Abdali
نسیم
ابدالی
parisab1 362@gmail.com
10031947532846004747
10031947532846004747
No
Farhangian University
دانشگاه فرهنگیان
Sajad
Parsaei
سجاد
پارسایی
sajadparsaei93@gmail.com
10031947532846004748
10031947532846004748
No
Shahid Chamran University of Ahvaz
دانشگاه شهید چمران اهواز