Journal title
عنوان نشریه
Journal of Geriatric Nursing
Literature & Humanities
http://jgn.medilam.ac.ir
1
admin
doi
fa
jalali
1395
6
1
gregorian
2016
9
1
2
4
online
1
fulltext
fa
رابطه مهارت های ارتباطی دانشجویان پرستاری با کیفیت درمان ادراک شده توسط بیماران سالمند
Relationship between nursing students' communication skills with Perceived quality of care by elderly patients
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>مقدمه</strong> <strong>و</strong> <strong>هدف</strong><strong><span dir="LTR">:</span></strong> هدف از این پژوهش بررسی رابطه مهارت های ارتباطی دانشجویان پرستاری با کیفیت درمان ادراک شده توسط بیماران سالمند است.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>مواد و روش</strong> <strong>ها:</strong> در مطالعه حاضر 95 دانشجوی دختر شاغل به تحصیل در رشته تحصیلی پرستاری (52 دانشجوی جوان و 43 دانشجوی مسن)، که درحال گذراندن دوره کارورزی خود در بیمارستانهای شهر رشت بودند به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شد و با فنون آماری <span dir="LTR"> t</span>برای مقایسه میانگین گروههای مستقل و ضریب همبستگی، (با نرم افزار <span dir="LTR">SPSS-16</span>) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>ی</strong><strong>افته</strong> <strong>ها</strong><strong>:</strong> نتایج نشان داد که بین دانشجویان مسن و دانشجویان جوان تر به لحاظ مهارت های ارتباطی تفاوت وجود دارد و این تفاوت به لحاظ آماری معنی دار است(<span dir="LTR">p< 0/01</span>). بین مهارتهای ارتباطی دانشجویان و کیفیت درمان ادراک شده توسط بیماران سالمند رابطه معنی دار وجود دارد(0/01 <span dir="LTR">p<</span>).</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>نتیجه</strong> <strong>گیری:</strong> این بررسی نشان داد که مهارت های ارتباطی دانشجویان پرستاری با کیفیت درمان ادراک شده توسط بیماران سالمند رابطه دارد. بعبارت دیگر کیفیت درمان ادراک شده توسط بیماران سالمند هنگامی ارتقاء پیدا می کند که دانشجویان از مهارتهای ارتباطی مطلوب تری برخوردار باشند. همچنین دانشجویان مسن تر در متغیر مهارت های ارتباطی با دانشجویان جوان تر تفاوت داشته و این تفاوت به لحاظ آماری معنی دار بوده است. با توجه به نتایج بدست آمده پیشنهاد تحقیق جاری این است که برای دانشجویان پرستاری واحدهای درسی یا کارگاه ها و کلاسهایی برای ارتقاء مهارتهای ارتباطی دانشجویان لحاظ گردد.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Introduction and purpose</strong>: The aim of this study was to investigate the relationship between nursing students' communication skills and perceived quality of care by elderly patients.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Materials and</strong><strong> Methods</strong>: Convenience sampling method was used to select 95 female nursing students taking internship in hospitals affiliated with the Rasht University of Medical Science. Data were collected using Queendom Communication Skills Inventory and Irurita Quality Patient Care Scale. Data analysis was done using SPSS version 16 via independent sample t-test as well as Pearson correlation.</p>
<p style="text-align: justify;"></p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Findings</strong>: Our results showed that students’ communication skills significantly differ (P<0/01) across various age groups. In addition, we found a significant relationship between nursing students' communication skills and perceived quality of care by elderly patients. (P<0/01).</p>
<p style="text-align: justify;"></p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Conclusion</strong>: Elderly perception from quality of care is shown to be affected by nurses’ communication skills. Therefore, nursing students are recommended to participate in introductory courses and workshops to health communication.</p>
مهارت های ارتباطی, کیفیت درمان ادراک شده توسط بیماران سالمند , دانشجویان پرستاری.
communication skills, elderly patient's satisfaction from treatment, nursing students.
22
34
http://jgn.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-157-2&slc_lang=fa&sid=1
I
shakerinia
ایرج
شاکری نیا
irajshakerinia@chmail.ir
10031947532846003613
10031947532846003613
Yes
Department of Psychology, University of Guilan, Guilan, Iran
گروه روان شناسی، دانشگاه گیلان