دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی ، nasiriani@gmail.com
چکیده: (3598 مشاهده)
مقدمه و هدف :جمعیت سالمندی با سرعت چشمگیری در سراسر دنیا در حال افزایش است و حفظ سلامت روان و کیفیت زندگی سالمندان از امور مهم و اساسی میباشد. مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش بهداشت روان بر ارتقای سلامت روان و کیفیت زندگی معلمان سالمند صورت گرفت.
مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی دوگروهی از نوع پیشآزمون - پسآزمون بود که بر روی 84 معلم بازنشسته انجام شد برای گروه آزمون برنامهای آموزشی پنج جلسه آموزشی برگزار گردید پرسشنامههای مشخصات دموگرافیک، کیفیت زندگی و سلامت عمومی بهصورت خودگزارش دهی تکمیل شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS ویرایش 16 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: براساس یافتهها میانگین سلامت روان گروه آزمون و کنترل پیش از مداخله تفاوت معناداری نداشت (41/0=P)؛ اما میانگین پس از برنامه آموزش بهداشت روان تفاوت معناداری داشت (0001/0=P). میانگین نمره کیفیت زندگی گروه آزمون و کنترل قبل از مداخله تفاوت معناداری نداشت (52/0=P) اما م پس از برنامه آموزش بهداشت روان تفاوت معناداری بود (01/0=P) .
نتیجهگیری: یافتههای این مطالعه تأثیر مثبت برنامههای آموزشی سلامت روان را بر وضعیت سلامت روان و کیفیت زندگی سالمندان نشان میدهد. لذا استفاده ازاینرویکرد آموزشی جهت بهبود و ارتقاء سلامت روان و کیفیت زندگی پیشنهاد میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/11/7 | پذیرش: 1397/12/15 | انتشار: 1397/12/20