دوره 3، شماره 1 - ( پاییز 1395 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 37-27 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن ، khalkhali_ali@yahoo.com
چکیده:   (5316 مشاهده)

مقدمه و هدف: جمعیت دنیا به سرعت در حال سالخورده شدن است و آموزش ازجمله مؤثرترین مواردی است که در تمام سطوح بدان پرداخته می‌شود ، اما علی رغم طرح ریزی و ارزیابی و برنامه‌های آموزشی ، آموزش به بیمار در عمل کمتر به کار گرفته‌شده است. بنابراین مطالعه حاضر به تبیین اثربخشی آموزشی از دیدگاه سالمندان می‌پردازد.

مواد و روش‌ها: این مطالعه پدیدارشناسی با هدف دستیابی به تجربه زیسته سالمندان از اثربخشی آموزش‌های دریافتی در مرکز جامع توان‌بخشی شهرستان تنکابن انجام شد. در این پژوهش از مصاحبه نیمه ساختاریافته جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد و مصاحبه با رضایت مشارکت‌کنندگان ضبط گردید. تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش هفت مرحله‌ای کلایزی انجام شد.

یافته‌ها: پس از تجزیه‌ و تحلیل متن مصاحبه‌های استخراج‌ شده، کدهای مفهومی از آن استخراج و سپس کدها به مفاهیم اصلی و زیر مفهوم‌های مربوطه دسته‌بندی شدند، و درنهایت دو مولفه "ارتباط مؤثر" و "صلاحیت آموزشی" به عنوان شاخص های اصلی معرف اثربخشی آموزش های دریافتی سالمندان استخراج شدند .

نتیجه‌گیری: نتایج پزوهش حاضر نشان می دهند، آموزش های دریافتی سالمندان چنانچه با ارتباط موثر و صلاحیت آموزشی آموزش دهندگان توام شود، باعث افزایش رضایت، بهبـود کیفیـت زنـدگی، کاهش اضطراب، افزایش امید به زندگی، توسعه خود مراقبتی، کـاهش خودبیمارانگاری، افزایش شرکت در برنامه های مراقبت سلامتی و افزایش استقلال سالمندان مددجو در انجام فعالیت هـای روزانـه می گردد.

متن کامل [PDF 169 kb]   (1986 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/6/31 | پذیرش: 1395/8/15 | انتشار: 1395/9/20

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.