دوره 5، شماره 3 - ( بهار 1398 )                   جلد 5 شماره 3 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Valizadeh R, mozafari M, Kavarizadeh F. Does formal education improve students' reading skills? Ilam University of Medical Sciences experience. Journal title 2019; 5 (3)
URL: http://jgn.medilam.ac.ir/article-1-307-fa.html
ولی زاده رضا، مظفری مصیب، کاوری زاده فروزان. آیا آموزش رسمی می تواند سبب بهبود مهارت های مطالعه در دانشجویان شود؟ تجربه دانشگاه علوم پزشکی ایلام. عنوان نشریه. 1398; 5 (3)

URL: http://jgn.medilam.ac.ir/article-1-307-fa.html


دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایلام ، mozafaric@yahoo.com
چکیده:   (3151 مشاهده)
مقدمه و هدف
 شواهد نشان می دهد که بهبود مهارت های مطالعه می تواند سبب پیشرفت تحصیلی و یادگیری بهتر در دانشجویان شود. از آنجاییکه غالب برنامه های درسی رشته های علوم پزشکی دایر فاقد واحد درسی منسجم جهت آموزش مهارت های مطالعه می باشند، این مطالعه با هدف تدوین، اجرا و ارزشیابی درس مهارت های مطالعه و بررسی اثرات آن بر سطح مهارت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایلام انجام شده است.
مواد و روش ها
در یک مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش- پس آزمون تاثیر آموزش بر مهارت های مطالعه 514 دانشجوی سال اول دانشگاه علوم پزشکی در قالب 13 رشته مقاطع کاردانی، کارشناسی، پزشکی و دندانپزشکی عمومی مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به اینکه مداخله آموزشی تحت عنوان درس مهارت های مطالعه در شورای آموزشی دانشگاه مصوب شده بود، کلیه دانشجویان ورودی به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه 48 گویه ای دانشگاه هاستون( SSAQ-CCHU) شامل گویه های 5 گزینه ای ( همیشه، بیشتر اوقات، برخی اوقات، به ندرت، هرگز) شامل 8 حیطه هرکدام دارای 6 گویه در بازه امتیازی 120 تا 240 بود. قبل از مطالعه، پرسشنامه با استفاده از شاخص اعتبار محتوا و نظر 13 نفر از خبرگان تعیین اعتبارمحتوا شد. همچنین ضریب آلفای کرونباخ برابر 93/0 به دست آمد که نشان دهنده همبستگی درونی پرسشنامه بود. مداخله آموزشی شامل 1 واحد درس نظری – عملی مهارت های مطالعه با طرح درس مبتنی بر آموزش عملی مهارت های مطالعه و ارزشیابی مبتنی بر تکالیف متنوع بود. ارزشیابی درس با استفاده از تکالیف مفید شامل ارائه کار عملی پس از کارگاه، تدوین نقشه مفهومی، تدریس موضوعی، ارائه نقد، تدوین شواهد در خصوص چالش پیشنهادی مدرس، خلاصه برداری از متون تخصصی انجام گرفت. مدرسین به مدت 5 جلسه در خصوص نحوه تدریس و ارزشیابی، آموزش های لازم را دریافت نموند. مطالعه از خرداد 97 آغاز و در تیرماه 98 پایان پذیرفت .
یافته ها
مطابق یافته ها، 100% پرسشنامه ها تکمیل و آنالیز شدند. میانگین سنی شرکت کنندگان برابر3/1±6/19،  2/51 % شرکت کنندگان دانشجوی پسر و سایرین دانشجوی دختر بودند. نمره کل کسب شده پس از مداخله(1/2±4/184) به طور معنی دار بیش از نمره کل قبل از مداخله(6/2±2/122) بود . از 8 مهارت مورد بررسی تنها مهارت مدیریت زمان بهبود نیافته بود. در 6 مهارت شامل تمرکز و یادآوری مطلب، یادداشت برداری و استفاده از وسایل کمک آموزشی، سازماندهی و پردازش اطلاعات، انگیزه و نگرش، خواندن و انتخاب ایده اصلی و مهارت نوشتن و نیز در مجموع، مهارتهای مطالعه دانشجویان دختر (1/2±2/187)به صورت معنی دار بهتر از دانشجویان پسر(8/2±6/181) بود. فراوانی دانشجویان با مهارت های مطالعه ضعیف قبل از مداخله به ترتیب برابر 7/12% و 6/62% بودند که پس از مداخله به ترتیب به 4/6% و 3/26% کاهش یافتند و تعداد دانشجویان با مهارت تحصیلی خوب(240-180) از 7/24% به 3/67% افزایش یافت. تفاوت معنی داری بین مهارت های مطالعه دانشجویان رشته های مختلف مشاهده نشد.
نتیجه گیری
یافته های این مطالعه نشان می دهد که ارائه واحد درسی به صورت رسمی جهت آموزش مهارت های مطالعه می تواند سبب بهبود کیفیت یادگیری دانشجویان شود. همچنین ارائه خلاقانه درس، ارائه دوره توجیهی برای مدرسین، نظارت بر ارائه دروس توسط به منظور پیشگیری از ارائه به روش سنتی، تاکید بیشتر بر کار عملی و تکلیف می تواند اثر بخشی درس مذکور را بهبود بخشد.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/10/29 | پذیرش: 1397/11/27 | انتشار: 1398/2/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پرستاری سالمندان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Journal of Geriatric Nursing

Designed & Developed by : Yektaweb