Journal title
عنوان نشریه
Journal of Geriatric Nursing
Literature & Humanities
http://jgn.medilam.ac.ir
1
admin
doi
fa
jalali
1395
9
1
gregorian
2016
12
1
3
1
online
1
fulltext
fa
تجربه زیسته سالمندان از اثربخشی آموزش های دریافتی در مرکز جامع توانبخشی شهرستان تنکابن
The Lived Experience of Elderly of Effectiveness of Received Training in Grand Rehabilitation Center of Tonekabon
تخصصي
Special
كاربردي
Applicable
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>مقدمه و هدف:</strong> جمعیت دنیا به سرعت در حال سالخورده شدن است و آموزش ازجمله مؤثرترین مواردی است که در تمام سطوح بدان پرداخته میشود ، اما علی رغم طرح ریزی و ارزیابی و برنامههای آموزشی ، آموزش به بیمار در عمل کمتر به کار گرفتهشده است. بنابراین مطالعه حاضر به تبیین اثربخشی آموزشی از دیدگاه سالمندان میپردازد.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>مواد و روشها</strong>: این مطالعه پدیدارشناسی با هدف دستیابی به تجربه زیسته سالمندان از اثربخشی آموزشهای دریافتی در مرکز جامع توانبخشی شهرستان تنکابن انجام شد. در این پژوهش از مصاحبه نیمه ساختاریافته جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد و مصاحبه با رضایت مشارکتکنندگان ضبط گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش هفت مرحلهای کلایزی انجام شد.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>یافتهها:</strong> پس از تجزیه و تحلیل متن مصاحبههای استخراج شده، کدهای مفهومی از آن استخراج و سپس کدها به مفاهیم اصلی و زیر مفهومهای مربوطه دستهبندی شدند، و درنهایت دو مولفه "ارتباط مؤثر" و "صلاحیت آموزشی" به عنوان شاخص های اصلی معرف اثربخشی آموزش های دریافتی سالمندان استخراج شدند .</p>
<p style="text-align: justify;"><strong><span dir="RTL">نتیجهگیری:</span></strong><span dir="RTL"> نتایج پزوهش حاضر نشان می دهند،</span> <span dir="RTL">آموزش های دریافتی سالمندان چنانچه با ارتباط موثر و صلاحیت آموزشی آموزش دهندگان توام شود، </span><span dir="RTL">باعث افزایش رضایت، بهبـود کیفیـت زنـدگی، کاهش اضطراب، افزایش امید به زندگی، توسعه خود مراقبتی، کـاهش خودبیمارانگاری، افزایش شرکت در برنامه های مراقبت سلامتی و افزایش استقلال سالمندان مددجو در انجام فعالیت هـای روزانـه می گردد.</span></p>
<p style="margin-left: -2.55pt; text-align: justify;"><strong>Introduction and purpose</strong>: Population of the world is rapidly aging. Training is the most effective approach which has recently received major attention. Despite the vast theoretical improvement in planning and evaluation of educational programs, patient education still is not practically being implemented. Thereby, this study aimed to focus on determining lived experiences of elderly from effectiveness of education provided by their Rehabilitation centre.</p>
<p style="margin-left: -2.55pt; text-align: justify;"><strong>Materials and Methods</strong>: This phenomenological study aims to explore lived experiences of 8 elderly women who received education in Grand Rehabilitation Center of Tonekabon. A semi-structured interview was used to collect data. After taking written consent form, patients’ interviews was recorded. Data analysis was done using the Colaizzi's method<span dir="RTL">.</span></p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Findings:</strong> Following analysis of the transcribed interviews, emerging themes were categorized in major concepts and related sub-concepts. Finally "Effective relationship " and "Training competency" defined as the two essential elements which explain the elderly opinion on effectiveness of educational program.</p>
<p style="margin-left: -2.55pt; text-align: justify;"><strong>Conclusion</strong>: The results of this study indicated that elderly perceive their educational programs to be effective once, there is an effective relationship and the program’s competency is high. Considering a program as an effective education may increases clients’ satisfaction, improves their quality of life, decreases their anxiety, increases living hope, reduces complications, increases the participation in health care programs and promotes independency in daily activities.</p>
پدیدارشناسی , تجربه زیسته , سالمندان , اثربخشی آموزشی .
Phenomenology, Live Experience, Aged, Effectiveness Training.
27
37
http://jgn.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-226-1&slc_lang=fa&sid=1
Alaleh
Khalatbari soltani
آلاله
خلعتبری سلطانی
miss.khalatbari@gmail.com
10031947532846003638
10031947532846003638
No
Tonekabon Branch, Islamic Azad University
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آ زاد اسلامی واحد تنکابن
Ali
Khalkhali
علی
خلخالی
khalkhali_ali@yahoo.com
10031947532846003639
10031947532846003639
Yes
Department of Educational Management, Tonekabon Branch, Islamic Azad University
گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن