RT - Journal Article T1 - Impact of Combined Sensory and Cognitive Training on Static and Dynamic Balance in Older Adults JF - ilam-ijgn YR - 2016 JO - ilam-ijgn VO - 3 IS - 1 UR - http://jgn.medilam.ac.ir/article-1-193-fa.html SP - 9 EP - 26 K1 - sensory and cognitive training K1 - static balance K1 - dynamic balance K1 - older Adults AB - چکیده: مقدمه و هدف: در سال­های اخیر، بررسی تأثیر انواع تمرینات مختلف به‌عنوان اجزای اصلی تأثیرگذار بر تعادل از محبوبیت بسیاری برخوردار شده است. هدف از این پژوهش تعیین تأثیر ترکیب تمرینات حسی و شناختی بر تعادل ایستا و پویای سالمندان زن سالم بود. مواد و روش‌ها: 36 سالمند زن سالم پس از بررسی­ های اولیه درزمینه سلامت جسمی و شناختی به ترتیب از طریق پرسش­نامه­ های تاریخچه پزشکی و شناختیMMSE) )به­ طور داوطلبانه در تحقیق شرکت کرده و پس از پیش­ آزمون به­ صورت تصادفی در سه گروه تمرینی حسی (14 نفر)، شناختی (10 نفر) و ترکیبی (12 نفر) سازمان­دهی شدند. قبل از اجرای برنامه تمرینی موردنظر تعادل ایستای هر گروه از آزمودنی­ها با تست فلامینگو و تعادل پویا با تست تعادل TUG) ) اندازه­ گیری شد. بعد از اجرای 5 جلسه 20 کوششی در 10 روز مجدداً آزمودنی­ها مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تجزیه‌وتحلیل آماری از روش­های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس یک­طرفه و t همبسته) در سطح معنا­داری (p<0/05) استفاده شد. یافته‌ها: یافته ­ها نشان داد که تفاوت در بین گروه­ها معنادار نبود اما بااین‌وجود در اثر انجام تمرینات، بهبود در عملکرد تعادل ایستا و پویای گروه­ها ملاحظه شد. به‌طوری‌که در عملکرد تعادل ایستا به ­ترتیب گروه شناختی، حسی و ترکیبی بهترین عملکرد را نشان دادند، هم­چنین در عملکرد تعادل پویا به ترتیب گروه شناختی، ترکیبی و حسی بهترین عملکرد را نشان دادند. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته­ های این پژوهش می­توان چنین نتیجه­ گیری کرد کهبا بررسی پروتکل­های تمرینی ترکیبی مختلف و همچنین تمرکز بر اجزاهای حسی و شناختی خاص با توجه به اهمیت آن­ها در تعادل ایستا و پویا، بهترین روش تمرینی برای تأثیرگذاری بر عملکرد حرکتی تعادلی را در گروه­های سنی سالمندی جهت بهبود و ارتقای سبک زندگی و همچنین پیشگیری از افتادن این افراد بیابند. LA eng UL http://jgn.medilam.ac.ir/article-1-193-fa.html M3 10.21859/jgn.3.1.9 ER -